NKT kjører alle strømkabelfabrikker med fornybar energi og sparer over 48,000 tonn CO2 årlig

23. jun. 2020

NKT forsyner nå sin strømkabelproduksjon med elektrisitet fra fornybar energi. Dette reduserer CO2-utslipp fra energiforbruk med 66 %. For NKT er bruk av grønn energi et trinn for å støtte global overgang til fornybar energi ved å redusere karbonavtrykket av sine kraftkabler.

Asnaes
Kraftkabler er viktige komponenter i det sammenkoblede strømnettet som er avgjørende for suksessen med den globale overgangen til fornybar energi, og som en ledende kabelleverandør fortsetter NKT å redusere miljøpåvirkningen i sin portefølje. Bedriften produserer nå sine strømkabler på elektrisitet som lages av fornybar energi. Dette reduserer CO2-utslippene fra bruk av energi og drivstoff for kabelleggingsfartøyet NKT Victoria. For NKT er CO2 reduksjonen på 66 %, sammenlignet med forrige år, noe som sparer mer enn 48,000 tonn av CO2 årlig – likt årlig strømforbruk for 8,148 hjem.
"Vi tar vårt ansvar alvorlig som en nøkkelbidragsyter til infrastrukturen som behøves for en grønn endring. Å drive produksjonen vår på grønn elektrisitet er nok en milepæl i vår ambisjon om å redusere vårt karbonavtrykk for å sikre at utviklingen av de globale strømnettene er basert på teknologier med det laveste miljøavtrykk som mulig", sier Alexander Kara, president & adm. dir. i NKT.
Endringen i energitilførselen har blitt gjort gjennom lokale avtaler som bekrefter at strømforsyningen kommer fra fornybare energikilder for NKT produksjonssteder i Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Polen og den Tsjekkiske republikk.

Økt fokus på bærekraftige strømkabelløsninger

NKT har et konstant fokus på å redusere miljøpåvirkningen av driften og løsningene som en naturlig del av å være i sentrum for overgangen til fornybar energi.
Som en bedrift som har ansvar for EUs bærekraftmål og med et klart syn på å bidra til overgangen til en fremtid som drives av fornybar energi reduserer vi konstant vår påvirkning på miljøet. Jeg er veldig glad for at vi nå reduserer våre
CO2-utslipp vesentlig og vi vil fortsette å drive vår forretning på en bærekraftig og ansvarlig måte, sier Alexander Kara.
For NKT er overgangen til grønn elektrisitet en del av serier med dedikerte initiativer som har som mål å redusere karbonavtrykket for strømkabelløsningene, noe som bidrar til en global energiforandring. Andre tiltak inkluderer resirkulering av materialer som XLPE og metaller fra kabelproduksjon og dedikerte prosjekter for å øke energieffektiviteten i kabelproduksjonen. I tillegg eier og bruker NKT NKT Victoria, som er det mest bærekraftige kabelleggingsfartøyet innen offshore industrien.