Dynamiske kabler - energi til havbruk

25. mar. 2022

Miljøet i havet er tøft, med voldsomme bevegelser både vertikalt og horisontalt, noe som setter høye krav til kabelen.

Salmon fish farm in tank for breeding and maintenance, blue water. Aerial top view
Kabel bedriften NKT har utviklet en løsning med en svært fleksibel, men likevel ekstremt sterk kabel som kan bevege seg sammen med flytende installasjoner som et fiskeoppdrettsanlegg, og stå imot de mange bølgesyklusene. Alle koblinger ligger over havoverflaten, slik at du oppnår best mulig trygghet, brukervennlighet og livsløpskost. Dette er nøkkelen for å kunne utnytte energi fra bølgene eller å sikre strømforsyninger fra land.
Løsningen blev dynamiske kabler og er kabelen som gjør det hele mulig, den beste kabelen i verden, for dette formålet.
Image of Vessel
Image of dynamic cable water
Resultat av samarbeid
Gjennom prosjektet dynamiske kabler har NKT og det statseide svenske forskningsinstituttet RISE utviklet pålitelige dynamiske 1 kV-kabler optimalisert for WEC (Wave Energy Converters) og TEC (Tidal Energy Converters). Kablenes spesifikasjoner ble fastsatt av flere selskaper som utvikler bølge- og tidevannskraft. NKT har siden designet, optimalisert og produsert kabler som oppfyller disse kravene på lønnsom måte.
For utfordrende maritime omgivelser
NKT utvikler dynamiske kabler som møter kravene for mange typer offshoreindustrier. De er for eksempel utviklet for å stå imot de kontinuerlige bevegelsene fra bølgene. NKTs sortiment av dynamiske kabler består av en ekstremt dynamisk 1 kV-kabel, beregnet på bruk i sjøbaserte installasjoner, samt en semidynamisk 24 kV-eksportkabel som kobler installasjonen til land. Dette sortimentet passer ideelt for bølgekraftverk, men også for andre offshoreindustrier med behov for en pålitelig overføringsforbindelse.
Nyskapende, godt testet teknologi
De dynamiske kablene fra NKT er basert på lang erfaring med utvikling av robuste universalkabler. Utviklingen har også krevd omfattende testing i laboratorier og i felt i samarbeid med RISE og Chalmers University of Technology i Gøteborg. Kabelen har tre kobberledere med svært lav friksjon. I motsetning til en vanlig offshorekabel har den ikke armerte omslag, men er forsterket med aramid, noe som gjør den svært robust og fleksibel.
”Miljøene som produktene og løsningene våre fungerer i er ofte tøffe og uvennlige. Vi vet at ytelse teller under tøffe forhold og det er da vi leverer. Det var i det hele tatt behov for en helt ny kabelkonstruksjon. NKT utviklet en løsning med en svært fleksibel, men likevel ekstremt sterk kabel som kan bevege seg sammen med flytende installasjoner som et fiskeoppdrettsanlegg, og stå imot de mange bølgesyklusene”, sir Kjetil Standal, Daglig leder, NKT AS.
NKT Group har lige gitt ut sin årsrapport for 2021 som viser positiv økonomisk utvikling drevet av solide resultater på tvers av virksomheten.
Som en del av årsrapporten ble også bedriftens bærekraftsrapport 2021 utgitt som fremhever fremgangen til NKT innen bærekraft. Her var et nøkkelresultat å redusere bedriftens utslipp med 34 % sammenlignet med 2020.

NKT utviklet en løsning med en svært fleksibel, men likevel ekstremt sterk kabel som kan bevege seg sammen med flytende installasjoner som et fiskeoppdrettsanlegg, og stå imot de mange bølgesyklusene.

— Kjetil Standal, Daglig leder, NKT

Kjetil Standal