Et unikt retursystem for Qaddy

7. feb. 2022

Kabeltrommelvognen Qaddy støtter vårt fokus på bærekraft. Med et tilbakebeta-lingssystem for innskudd og bruk av avansert robotikk blir rundt 95 % av alle Qaddys resirkulert.

Qaddy
I NKT er vi kjent for å være pionerer innen utvikling og produksjon av kabler og komplette kabelløsninger av høyeste kvalitet med fokus på forskning og innovasjon – ikke bare innen vår produksjon, teknologiske utvikling, salg og distribusjon av kabler, men også innen kvalitets-, miljø- og sikkerhetsregler vi jobber og forholder oss til på daglig basis.
Bare fordi vi var de aller første i Danmark som resirkulerte kabelskrap tilbake i 1960, er i dag vårt retursystem for slitte kabler og skrapkabler langt fra den eneste delen av vårt målrettede gjenvinningsarbeid. Vårt innskuddsrefusjonssystem for kabeltrommelen, Qaddy, er et unikt eksempel.
Rundt 95 % av alle Qaddys blir resirkulert
Qaddy har vært en integrert del av NKTs resirkuleringsstrategi og har hatt pant/refusjonssystem fra dag én for å sikre at alle fat kan gjenbrukes eller resirkuleres.
I praksis betyr dette at våre kunder betaler et depositum ved kjøp av Qaddy, som de så får tilbake når de returnerer det til oss. Deretter rengjør og reparerer vi den og setter den tilbake i vårt produktsortiment, med mindre den har blitt skadet utover bruk. Rundt 95 % av alt Qaddy-materiale resirkuleres.
Alle produkter blir inspisert – fra bunn til håndtak og side til toppdeksel – og derfra identifiserer vi hvilke deler som kan repareres og hvilke vi eventuelt må kvitte oss med. Herfra gjøres all rengjøring ved bruk av robotteknologi.
Gjenvinningsprosessen ble optimalisert da vi gikk fra manuell rengjøring til et robotautomatisert vaskesystem. De brukte Qaddy'ene samles og returneres til robotvaskeriet på vår side i Asnæs, Danmark.
Hver uke mottar siden i Asnæs lastebiler med brukte Qaddys fra grossister i Europa og nye kjøpes også inn slik at de jevnt over er på lager. Hver Qaddy har sitt eget unike nummer og er også utstyrt med en strekkode slik at den alltid kan spores. Vi renser og reparerer deretter de returnerte tromlene og spoler dem tilbake med nye kabler klare til å brukes igjen.
Omtrent 40 000 Qaddys er for tiden i løkken – enten på lager eller i vaskeriet – eller hos kundene som har dem i perioder fra én uke til ett år.
Om Qaddy
I 2011 introduserte NKT et helt nytt og unikt kabeltrommelkonsept for lavspentkabler; Qaddy trommevognen. NKT vant Produktprisen fra Danish Engineering Weekly og som en del av begrunnelsen for tildelingen av Qaddy fremhevet dommerne at løsningen var intuitiv, enkel, enkel, pålitelig, ergonomisk og kvalitetsorientert. Designarbeidet løftet produktet til mye mer enn bare en praktisk enhet.
Qaddy løste problemet med å transportere og løfte tunge kabler rundt på byggeplasser og etter bare noen få år ble Qaddy svært populær blant danske elektrikere og installatører. Konsulenter støttet også dette arbeidet ved å ta hensyn til bærekraft i prosjektbeskrivelser når de spesifiserte kabler for lavspenningsinstallasjoner. Gjennom årene har Qaddy også blitt introdusert i Sverige, Norge, Polen, Finland og Tsjekkia.
Qaddy