Forbedrede ESG-vurderinger: NKT anerkjent for bærekraftspraksis

30. sep. 2021

NKT driver kontinuerlig bærekraft gjennom hele selskapet, og innsatsen har nå blitt anerkjent i nye ESG-vurderinger som alle har blitt betydelig forbedret.

ESG_Ratings_picture$COR_COR_PIC_.jpg
NKT øker kontinuerlig på bærekraft i alle aktiviteter, og det dedikerte arbeidet er nå anerkjent av tre uavhengige firmaer, noe som forbedrer ESG-vurderingene til selskapet.
EcoVadis, Sustainalytics og MSCI ESG Ratings rangerer selskapets aktiviteter innen miljø, det sosiale og styresett. Med forbedrede vurderinger har NKT blitt anerkjent for det kontinuerlige bærekraftfokuset, og forbedringen understreker selskapets posisjon som bærekraftsleder i kraftkabelindustrien.
- Vi spiller en sentral rolle i den globale overgangen til fornybar energi, og det er naturlig for oss å ha et sterkt fokus på bærekraft hos NKT. Jeg er stolt av at vi blir anerkjent for vår praksis av tre eksterne vurderingsselskap, som dekker vår bærekraftige reise. De forbedrede vurderingene gjenspeiler vårt arbeid og engasjement for å drive bærekraft og koble en grønnere verden til våre strømkabelløsninger, sier Alexander Kara, administrerende direktør i NKT.
De forbedrede ESG-vurderingene er et resultat av kontinuerlig utførelse av mange prosjekter som fremmer bærekraft hos NKT. Disse inkluderer økt data transparens, tilfredsstillende gjennomføring av bærekraftsinitiativer, slik som bruk av alternativt drivstoff til gaffeltrucker og lastebiler, drift av all produksjon på grønn elektrisitet, økt fokus på sikkerhet, mangfold og inkludering, samt arbeid med ansvarlige og bærekraftige leverandører.
I 2020 meldte NKT seg på Science Based Target-initiativet som det første store strømkabelselskapet for å bli et netto-nullutslippsselskap senest i 2050, og forpliktet seg samtidig til å redusere karbonavtrykket med 5 % årlig.
Nye ESG-vurderinger av NKT
  • EcoVadis: Forbedret fra sølv til platinum-vurdering og plasserer NKT blant de beste 1 % av alle vurderte selskaper og organisasjoner
  • Sustainalytics: Forbedret fra "middels" til "lav" risiko for å oppleve vesentlige økonomiske konsekvenser fra ESG-faktorer som gir NKT en posisjon blant top 4% i industrien for elektrisk utstyr
  • MSCI EGS Ratings: Forbedret fra BBB til AA, den nest beste graden i MSCI-vurderingssystemet