NKT har blitt tildelt kabelprosjektet Hornsea 2 offshore AC

4. jul. 2018

Ørsted har tildelt NKT et oppdrag til en verdi av over 145 millioner euro (ca. 1,36 milliarder kroner). Oppdraget består av å levere mer enn 190 kilometer 220 kV høyspent AC XLPE offshore eksportkabel for vindmølleparken Hornsea 2, som ligger i Storbritannia.

windmills at sea
Vindmølleparken blir verdens største med kapasitet på 1,4 GW, og vil levere miljøvennlig elektrisitet til mer enn 1,3 millioner husstander.
Kabelsystemet som NKT skal levere til Hornsea 2, som ikke inkluderer installasjon, består av tre sjøkabler som utgjør ca. 50 % av hele prosjektet. Sjøkablene skal koble vindmølleparken til kraftplattformen som sørger for at elektrisiteten sendes mot land.
Oppdragets verdi tilsvarer ca. 110 millioner euro i standard metallpriser (ca. 1,03 milliarder kroner).
NKTs konsernsjef og administrerende direktør Michael Hedegaard Lyng sier:
 – Dette oppdraget for Hornsea 2 er et bevis på at vi leverer markedsledende og velprøvd teknologi. Det er også et bevis på at våre trofaste kunder, som Ørsted, verdsetter vår ekspertise, kunnskap og vårt samarbeid for å finne den optimale løsningen for begge parter. Offshore-vindmarkedet vil fortsatt være veldig interessant for oss i fremtiden, og vår evne til å tilby nøkkelferdige løsninger, fra kabeldesign til installasjon og vedlikehold, er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å være i forkant av kundenes behov.
Tildelingen av oppdraget beviser NKTs solide posisjon innen offshore vindkraft. Selv om prosjektets lønnsomhet er lavere enn andre oppdrag på grunn av en ugunstig balanse i markedet for kabelprodusenter, beholder NKT sin ledende posisjon i dette viktige markedet for fornybar kraft.
Kablene for Hornsea 2 blir produsert i Karlskrona i Sverige, og det forventes av produksjonen skal starte høsten 2018. Hornsea 2, som forventes å kunne settes i drift i 2022, skal ligge ca. 89 km utenfor kysten av Yorkshire, i nærheten av vindmølleparken Hornsea 1, der NKT har levert hele kabelsystemet.
Tildelingen av Hornsea 2 får ingen konsekvenser for NKTs økonomiske utsikter for 2018.
Michael Nass Nielsen
Head of Investor Relations