NKT har levert høyspent kabelanlegg til 309 MW offshore-vindpark i Belgia

1. okt. 2018

NKT har fullført totalentreprisen på det høyspente 220 kV AC-kabelanlegget som forbinder Rentels 309 MW-vindpark til den belgiske kysten.

SBTi sustainability graphics
Det høyspente kabelanlegget fra NKT er nå klart til å overføre fornybar energi fra offshore-vindparken Rentel til det belgiske strømnettet. Når offshore-vindparken settes i drift, vil den levere grønn energi til 300 000 husstander og dermed understøtte det nasjonale målet om at 13 % av strømforbruket skal dekkes av fornybar energi innen 2020. For NKT er prosjektet gjennomført med godt resultat etter glimrende samarbeid med Rentel NV.
"Vi er glade for å kunne støtte overgangen til fornybar energi i Belgia ved å utnytte vår omfattende erfaring og ekspertise innen totalløsninger for vindprosjekter offshore. Ved å ha totalansvaret og samarbeide nært med kunden og leverandøren, kan vi sikre høyere effektivitet og lavere risiko i alle faser av prosjektet. Det har vært en fornøyelse å samarbeide med Rentel, og teamene på begge sider har gjort en fantastisk innsats for at prosjektet skulle lykkes", sier Andreas Berthou, Executive Vice President og leder av HV Solutions i NKT.
NKT har designet, produsert og installert det 40 kilometer lange undersjøiske anlegget bestående av ekstrudert tre-kjerners 220 kV XLPE HVAC-kabel (vekselstrøm) i henhold til prosjektplanen. Installasjonen ble sluttført i 2018 etter en vellykket offshore-operasjon utført av det avanserte kabelleggingsfartøyet NKT Victoria.
NKT har mange gode resultater å vise til når det gjelder levering av totalentrepriser på høyspente kabelanlegg for både vekselstrøm og likestrøm til vindkraftprosjekter offshore. Rentel-prosjektet er et eksempel på fordelene ved totalentrepriser, der kunden har én samarbeidspartner å forholde seg til gjennom hele kabelanleggets levetid – og dermed kan oppnå større fleksibilitet, mindre risiko og lavere kostnader.

Nøkkelfakta: Rentel offshore-vindpark

Prosjektets beliggenhet: Nordsjøen, ca. 34 km utenfor kysten av Zeebrugge i Belgia
Kabelordre: Totalentreprise på 220 kV AC XLPE-kabelanlegg med en nominell effekt på 309 MW
Total lengde på kabelrute: 40 km