NKT reduserer sitt miljøavtrykk gjennom mekanisk resirkulering av XLPE material

5. feb. 2020

NKT resirkulerer materialet tverrbundet polyetylen (PEX/XLPE) som brukes til isolering av strømkabler. For NKT er dette et betydelig steg mot ambisjonen å redusere karbonavtrykk for sine lav-, mellom- og høyspenningskabler.

Cable drum
Strømkabler er ryggraden til globale kraftnett, noe som er avgjørende for omstilling til fornybar energi, og fokus på bærekraft innen strømkabelindustrien er stadig økende. Som en ledende leverandør av strømkabler arbeider NKT kontinuerlig for å utvikle bærekraft i livssyklusen til selskapets portefølje. Nå har NKT som en av de første strømkabelbedriftene lykkes med å resirkulere XLPE material, og reduserer karbonavtrykket for sine løsninger. Prosessen med resirkulering har blitt utvikler i et forskningsprosjekt med det svenske forskningsinstituttet RISE IVF, AXJO Plastic og materialspesialist Borealis.
"Jeg er stolt over at NKT fører an når det gjelder resirkulering av material fra strømkabelproduksjon og viser at resirkulering av XLPE er mulig i en industrialisert skala på vårt spesialiserte gjenvinningsanlegg i Stenlille, Danmark. Med resirkulering av XLPE fra produksjonssteder i Sverige, Danmark og Tyskland tar vi et betydelig steg i retning vår ambisjon om å redusere karbonavtrykket og sikre en bærekraftig livssyklus til vår portefølje med strømkabel", sier Alexander Kara, president og adm. dir. i NKT.
I løpet av de siste årene har NKT lyktes med å industrialisere prosessen med resirkulering av XLPE i tett samarbeid med AXJO Plastic som nå produserer robuste kabeltromler av det resirkulerte XLPE materialet. Fordelene med resirkuleringen er klare. Materialkostnadene reduseres betydelig sammenlignet med nye råmaterialer og omtrent to tonn CO2 spares for hvert tonn resirkulert XLPE.

Bærekraftig XLPE material

For NKT er den mekaniske resirkuleringen av XLPE et initiativ innen bedriftens ambisjon om å fremme bærekraft i strømkabel industrien. Siden XLPE-isolasjon utgjør en vesentlig del av strømkabler arbeider NKT tett sammen med materialleverandør Borealis for å oppdage og utvikle bærekraftige løsninger med XLPE for kabelindustrien.
- Et sterkere fokus på bærekraft i vår forsyningskjede er et naturlig steg når det gjelder reduksjon av karbonavtrykk fra våre strømkabler. Med XLPE som et viktig material for våre høyytelses strømkabler er jeg tilfreds med å se et tettere samarbeid med vår nøkkelleverandør Borealis for å fortsette å fremme bærekraftige XLPE løsninger, sier Alexander Kara.
I tillegg til fokus på å resirkulere materialer driver NKT alle sine høyspent fabrikker på 100% grønn elektrisitet, noe som reduserer karbonavtrykket til våre kabelløsninger.