Finn riktige NKT-kontakter for din region her.

NKT skal oppgradere viktig høyspentkabelforbindelse mellom Danmark og Sverige

12. nov. 2018

NKT har fått i oppdrag å bytte ut den høyspente AC-forbindelsen mellom Danmark og Sverige. Oppdraget ble vunnet i et konsortium med VMBS V.B., og består av design, produksjon og installasjon av fire 400 kV høyspennings strømkabler, samt å fjerne det gamle systemet.

HV Offshore NordLink
Forbindelsen over Öresund sikrer effektiv strømoverføring mellom Danmark og Sverige. Kablene ble installert i 1973, og skal nå byttes ut. NKT har fått oppdraget med det nye 400 kV høyspennings (vekselstrøm) kabelsystemet i et konsortium med VMBS V.B. (nå Boskalis). Strømforbindelsen eies av den svenske operatøren Svenska kraftnät, og den har en viktig rolle for å sikre riktig overføringssikkerhet mellom de to landene.
"Forbindelser mellom land er helt avgjørende for å sikre effektiv energidistribusjon på tvers av kontinentet, og vi er alltid glade over å kunne delta i utvikling og vedlikehold av strømnettene. Vi er glade for være tildelt prosjektet med å bytte ut Öresund-forbindelsen, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Svenska Kraftnät og Energinet. Med denne ordren fortsetter vi å opprettholde markedsposisjonen vår, og vi understreker vår sterke posisjon i høyspenningsmarkedet", sier Andreas Berthou, Executive Vice President og Head of high-voltage solutions hos NKT.
De 36 kilometerne av 400 kV HVAC ekstruderte strømkabler skal produseres ved NKTs fabrikk i Karlskrona i Sverige. Produksjonen finner sted i 2019, og det forventes at prosjektet er fullført i 2020. NKT skal ta seg av kabeldesign, produksjon og installasjon på land, og Boskalis skal hente opp og resirkulere de gamle, oljefylte kablene og gjennomføre offshore-delen av kabelinstallasjonen.
Offentliggjøringen av tildelingen av Öresund-forbindelsen er den nyeste fra NKT, som også nylig offentliggjorde at bedriften hadde fått høyspentkabeloppdrag for Storbritannias offshore vindmølleparker Hornsea 2 og Triton Knoll, og for oljeplattformen Johan Sverdrup 2 i Norge.
For NKT er ordreverdien for Öresund-forbindelsen ca. 22 millioner euro, med cirka 20 millioner euro i standard metallpriser, og verdien vil ikke påvirke de økonomiske utsiktene for 2018.

NKT Nyhetsbrev

Registrer deg nå for vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert.

Følg oss

Rettferdig, bærekraftig - og ansvarlig