NKT vinner totalleveranse på serviceordre for restaurering av kraftkabelen mellom Danmark og Norge.

30. nov. 2017

NKT har vunnet totalleveransen for reparasjon og service på Skagerrak 2 sjøkabel – som ble skadet i juli. Operasjonen ble utlyst av den norske systemoperatøren Statnett. Arbeidet har planlagt oppstart i oktober.

Cable loading on a sunny day
NKT, den globale systemleverandøren for kraftkabel, skal reparere Skagerrak 2-kabelen, som er en av de fire koblingene som forbinder Norge og Danmark. Denne gir fornybar energi til begge landene. Kabelen mellom Kristiansand i Norge og Tjele i Danmark ble skadet i slutten av juli på grunn av eksterne omstendigheter, og NKT skal gjøre en nøkkelreparasjon på 250 kV masseimpregnerte (MI) høyspennings (HVDC) kabelsystem. Reparasjonen vil inkludere alt fra prosjektledelse, leddteknikk, marine engineering og tilførsel av skjøtemateriale til hele operasjonen. Det toppmoderne skipet for kabellegging, NKT Victoria, vil bli brukt til hav-operasjonen som planlegges gjennomført i oktober og november i år.
Oliver Schlodder, konserndirektør og sjef for service og tilbehør i NKT, sier: "Vi er veldig fornøyde med å jobbe for Statnett – for å få kablingen til å fungere så raskt som mulig, slik at energiløsningen mellom Norge og Danmark er fullstendig restaurert. Det er en utfordrende tid på året å gjøre en høypresisjons havoperasjon, men med den teknologiske kapasiteten vi har i vårt skip NKT Victoria og vår erfarne organisasjon, kan vi gjennomføre operasjonen og hjelpe Statnett med å redusere nedetiden for kabelen."
NKT har omfattende erfaring på serviceoperasjoner for høyspentkabel – både AC og DC – for applikasjoner både på land og til havs. Servicevirksomheten i Skagerrak er et eksempel på leveranse av totalløsninger NKT tilbyr som CIS-leverandør (Cable System, Installation and Service) og som gjør det mulig for kundene å ha én partner gjennom hele kabelsystemets levetid – for å øke prosjektets fleksibilitet, samt redusere nedetid og kostnader.